У рф – системна криза залізничних перевезень
1/11/2025

російська залізниця третій рік поспіль демонструє спад вантажоперевезень. У 2024 році перевезено 1,1 млрд т (скорочення на 4,1 %), у 2023 році – 1,23 млрд т (-0,2 %), у 2022 році – 1,234 млрд т (-3,8 %).
За підсумками 2024 року обсяги перевезень «ржд» знизилися на 4 % до 1,181 млрд т порівняно з 2023 роком, що є найнижчим рівнем за останні роки. Скорочення обсягів перевезень зафіксовано у 12 з 15 категорій вантажів, зокрема це вугілля (-5,4 %), чорні метали (-9,2 %), ліс (-2,2 %), будівельні вантажі (-14,5 %) і зерно (-4,6 %).
Серед причин системної кризи залізничних перевезень є скорочення експорту сировини через міжнародні санкції, дефіцит локомотивів і логістичні проблеми, пов’язані з пріоритизацією перевезень військових вантажів. Як наслідок – середня швидкість руху поїздів знизилася до 34,5 км/год, що є мінімумом з 1991 року, а кількість потягів, що простоюють, обчислюється тисячами і продовжує зростати.
За підсумками 2024 року у «ржд» фіксується рекордний профіцит вагонного парку – 1,26 млн вагонів і цистерн. Водночас модернізація залізничної мережі відкладається через брак фінансування: інвестпрограму на 2025 рік скорочено на 37 %, а витрати на розвиток східних маршрутів зменшено в 5 разів до 735 млн дол. США. Фінансування розвитку під’їздів до портів європейської частини рф також заморожено.
Системна криза в «ржд», що триває третій рік поспіль, наочно ілюструє глибину падіння російської економіки через війну проти України.