Покупки для масового знищення: мережі незаконних закупівель північної кореї

8/7/2024
singleNews

Незважаючи на успіхи в ядерній і ракетній програмах за останні кілька років, північна корея все ще покладається на зовнішні джерела технологій для забезпечення своїх програм озброєнь і продовжуватиме робити це в довгостроковій перспективі. Закупівельні мережі по всьому світу використовуються країною для отримання технологій від охочих експортерів і наївних підприємств, а також для обману тих, хто намагається дотримуватися вимог експортного контролю протягом останніх десятиліть. Ці мережі й надалі залишатимуться ключовими для підтримки програм північної кореї та подальшого технологічного прогресу, переконує у своєму аналітичному дослідженні екперт з ядерної безпеки та відкритої розвідки RUSI Associate Fellow доктор Деніел Солсбері.

На основі маловивчених джерел автор робить огляд закупівельних мереж Північної Кореї за останні п'ять років, особливо з огляду на програмні успіхи кндр і нещодавні геополітичні зрушення у відносинах росії з північною кореєю внаслідок війни в Україні. Такі мережі здебільшого зосереджені в Китаї та росії, де північнокорейські агенти – співробітники торговельних компаній, дипломати, розвідники, науковці та дослідники – можуть діяти практично безперешкодно, що дає їм змогу налагоджувати ланцюги постачання.  

Водночас усе ще є деякі потреби, які північна корея шукає у виробників США, Європи, Японії, а відновлення відносин із росією є певно найважливішим чинником, що визначатиме майбутнє закупівельних мереж країни. Будь-яка офіційна пропозиція москви надати пхеньяну стратегічні технології або дії, за яких північнокорейські оперативники відкрито здійснюватимуть більш масштабні закупівлі у російських постачальників, матимуть велике значення для потреб північної кореї у сфері закупівель.

Тож попри успіхи північної кореї, запобігти доступу країни до технологій та їх закупівлі все ще можливо й дієво. З огляду на це автор дає  рекомендації для тих, хто прагне протидіяти незаконним закупівлям північної кореї, як от: продовжувати вдосконалювати експортний контроль на Заході та за його межами; розбудовувати відносини з боку постачальників; застосовувати розвіддані з відкритих джерел у закупівельних мережах; продовжувати роз'яснювальну роботу щодо санкцій ООН; замінити розпущене Постпредставництво ООН; робити виклик відносинам між північною кореєю і росією та розглядати можливість подальшого використання екстериторіальних інструментів.